Home Sponsors

Zaterdag 23/03/19: De Wase Keikop

De eerste grote rit van het jaar valt dit jaar wat vroeger dan gewoonlijk omdat Tom De Rocker, één van onze leden, op 23 maart een nieuwe wielertoeristenrit organiseert met start en aankomst in ons clublokaal, die wij door onze deelname graag willen steunen.

Er worden 4 verschillende afstanden georganiseerd van De Wase Keikop. De Trappers zullen de langste afstand rijden, 126 km.

Speciaal aan deze rit is dat het parcours bijna alle kasseistroken in het Waasland opzoekt. Maar liefst 25 km aan kasseistroken ligt er op ons te wachten. De ene al wat slechter dan de andere. De zwaarste kleppers zijn ongetwijfeld de Beeldstraat in Sint-Niklaas en de Vogelzangstraat in Lokeren. Gelukkig zijn er ook beter geplaveide wegen, en kunnen sommige kasseistroken ontweken worden via het fietspad of door in de goot of op de betonnen boord te rijden. Hoe dan ook wordt het geen simpel karwei.

Deelname aan deze organisatie kost normaal 12 euro, maar wie zich aanmeldt via de Trappers voor 1 maart, betaalt maar 6 euro.

Meer info op de facebookpagina van De Wase Keikop.

Voor de korte namiddagrit op die zaterdag is gekozen om een eigen rit te rijden (Saeftinge) en niet te kiezen voor een korte versie van De Wase Keikop, omdat niet iedereen even behendig is op de fiets om de kasseien te vermijden via de zijdelingse betonstroken.

Zaterdag 6/04/19: Scheldelandroute (nieuw)

De Scheldelandroute stond jarenlang steevast op ons programma. Deze rit is eigenlijk een toeristische autoroute, met een lus in het Waasland (de linker Scheldeoever) en Klein-Brabant (de rechter Schelde-oever). Omdat veel van de bordjes verdwenen waren, is de route al enkele jaren niet meer gereden. De toeristische diensten van de Provincies Oost-Vlaanderen en Antwerpen hebben onlangs bijna alle autoroutes vernieuwd. Ook de Scheldelandroute heeft een update gekregen. Daarom krijgt deze een nieuwe kans op ons programma. Het is een volledig vlakke rit, die dus goed past in de conditie-opbouw zo vroeg op het jaar.

We vertrekken Langs Waasmunster en Tielrode naar Temse, waar we de Schelde via de Temsebrug oversteken naar Branst. Daar rijden we naar Bornem. Wie vroeger nog meereed, weet dat we deze gemeente zeker een keer of 6 binnen- en buitenreden tijdens deze tocht. Nu de route aangepast is, is dit iets beperkter, ook al omdat we niet 100% strikt de bordjes volgen.

Na Sint-Amands zit er een nieuwe lus in de route, richting Opdorp en Buggenhout. Daarna rijden we via Baasrode naar Dendermonde en Appels. In Oudegem of Mespelare vinden we hopelijk een cafeetje om onze middagstop te houden. Daarna rijden we verder binnendoor langs de velden tussen Gijzegem, Schoonaarde en Wichelen.

De oude versie van de Scheldelandroute ging in Schoonaarde weer over de Schelde naar Berlare. De nieuwe versie die we nu rijden, gaat nog verder op de rechteroever naar Schellebelle en Wetteren, om daar de rivier over te steken naar Kalken en zo naar Overmere, Uitbergen en het Donkmeer te rijden.

Langs Heikant en het centrum van Zele keren we nu stilaan terug. We maken wel nog een ommetje langs Zogge, Hamme en Elversele.

133 vlakke kilometers, met als toetje de klim in Elversele. Met een rustig tempo in het begin van het seizoen moet dit voor iedereen een eerste haalbare afspraak zijn!

Zaterdag 13/04/19: Reinaertroute (nieuw)

Toerisme Oost-Vlaanderen heeft ook deze autoroute, die wij met de fiets verkennen, volledig aangepast. De nieuwe route combineert de Wase lus met de Zeeuwse lus van de oude Reinaertroutes. Het Wase gedeelte wordt bovendien grotendeels in de omgekeerde richting gereden in vergelijking met vroeger.

We vertrekken via Sinaai naar Daknam, Lokeren, Ouden Bos, Lochristi, Hyfte. Daarna leidt de route ons via Zaffelare langs het provinciaal domein Puyenbroek, Moerbeke. We zijn nooit echt ver van huis, want daarna komen we langs Eksaarde weer in Zwaanaarde en zo naar Stekene. Daarna gaat het richting Nederland, waar we in de buurt van Hulst onze tussenstop plannen.

Het blijft een aaneenschakeling van bekende stukken uit de oefenritten, vaak in omgekeerde richting dan we gewoon zijn: Graauw, Emmadorp, Nieuw-Namen. Uiteraard passeert de Reinaertroute in Meerdonk langs het bekende beeld aan de Krekeldijk. We zijn dan weer in het Waasland en maken nog een lus langs de rand van Vrasene, op weg naar Nieuwkerken. De wegenwerken aan de Vossekotstraat vermijden we door even van de officiële route af te wijken en zo naar Haasdonk te rijden. Via Bazel, Rupelmonde, Steendorp gaat het naar Velle.

Om terug naar Belsele te keren, verlaten we nu de bordjes van de Reinaertroute, die ons anders nog over een stuk kasseien in de Beeldstraat, een lang stuk N70 en over de markt van Sint-Niklaas zou leiden. In plaats daarvan kiezen we de gebruikelijke terugweg door het Industriepark Noord, Kettermuit, Heimolen en Weverstraat.

We zijn weer in het clublokaal na goed 160 km.

Zaterdag 27/04/19: Rondje Oosterschelde (nieuw)

Vorig jaar reden we in Zeeland met een grote groep vanuit Wemeldinge een mooie tocht rondom de Oosterschelde, tot aan de zee, over de stormvloedkering en langs het Veerse Meer.

Dit jaar vertrekken we om 8 uur in Belsele met de auto naar een startplaats iets dichter over de grens, in Rilland. De lus die voor dit jaar uitgetekend is, doet de omtrek van de Oosterschelde langs de andere kant, richting binnenland.

Net na de start komen we eerst nog langs de Westerschelde, aan de overkant van waar we gewoonlijk rijden bij de Emmaroute en de Zeedijk. Na Yerseke en Wemeldinge rijden we opnieuw over de 5 kilometer lange Zeelandbrug. Aan de overzijde, in Zierikzee, gaan we nu rechtsaf richting Bruinisse, waar we de tussenstop plannen. Daarna volgt een tiental kilometer over dijken tussen het water van de Krammer, een deel van de Scheldedelta, net als de Oosterschelde.

Daarna rijden we rond het eiland Tholen, maar ik het gelijknamige stadje komen we net niet omdat we vlak daarvoor de Oesterdijk kiezen, ook weer een stuk van 10 kilometer. Als we weer vasteland onder de wielen krijgen, blijven er nog slechts 5 kilometer tot we weer bij de auto’s komen en de terugreis kunnen aanvatten.

Hopelijk krijgen we een even zonnige dag als vorig jaar, met iets minder wind, minder lekke banden, en zonder valpartij. Dit jaar zal de volgwagen ons makkelijker kunnen volgen, als zijn er ook nu enkele stukken waar wij het vrijliggend fietspad volgen en de auto niet onmiddellijk in de buurt is. Stop dus voor de zekerheid zeker een reservebandje in je zakken.

Zaterdag 4/05/19: Vlaamse Ardennen (nieuw)

Het is alweer enkele jaren geleden dat we nog eens vanuit Belsele een echte Vlaamse Ardennenrit maakten. De rit die we nu rijden, is volledig nieuw, zelf uitgetekend.

De aanloop via Lokeren naar Wetteren gaan we naar Kwatrecht. Langs weidse landschappen in Lemberge en Bottelare fietsen we langs Melsen en Semmersake naar Gavere. Als we voorbij Asper de N60 passeren, begint het lichtjes op te lopen naar Wortegem. We dalen af via Petegem naar Oudenaarde (tussenstop?). Via Leupegem komen we aan de eerste en wellicht zwaarste kuitenbijter van de dag, de Koppenberg. We dalen af naar Nukerke en rijden naar de Taaienberg. Vervolgens krijgen we de gerenoveerde Berg Ten Houte voorgeschoteld, die heraangelegd werd in kasseien, vermoedelijk in de aard van de Taaienberg. Daarna gaat het vlotjes bergaf en net voor Schorisse gaan we rechts over de kasseien van de Kaperij. Na de kassei gaan we links omhoog, een minder bekende helling op, Steenbeekberg (niet te verwarren met de Steenbeekdries uit de RVV).

De volgende hindernis is de Leberg, die we gelukkig bereiken we die langs de kant van Zegelsem en niet via de Haaghoek. Tot slot volgt nog de Berendries en verlaten we Vlaamse Ardennen langs Strijpen, aan de rand van Zottegem. Langs Velzeke rijden we verder naar Oordegem en Sint-Lievens-Houtem, wellicht de beste plaats om een tweede tussenstop te houden voor we het slot van de rit aanvatten naar Oordegem, Smetlede, Wanzele, Uitbergen. Langs het Donkmeer en Zele-Heikant keren we over Lokeren weer naar huis.

Het spreekt voor zich dat wie aan deze 168 km lange rit wil deelnemen over een paar goed getrainde benen moet beschikken.

Zaterdag 18/05/19: Halle

Deze middellange rit is na vele jaren een vaste waarde in ons programma. Het Pajottenland, niet zo ver van Brussel, combineert weidse landschappen en met een licht golvend parcours, zonder echt nijdige hellingen.

We starten naar Dendermonde en rijden zo naar Moorsel. Als we de baan oversteken in Affligem is er met de Eksterenberg een kort klimmetje richting Essene. Hoewel we in de rand van Brussel fietsen (Ternat, Sint-Martens-Bodegem, Itterbeek) vinden we toch rustige wegen zonder veel verkeer. De wegen kronkelen verder rond Sint-Pieters-Leeuw. De 302-meter hoge zendmast, begin jaren ’90 gebouwd voor de VRT, blijft steeds zichtbaar, nu eens links, dan weer rechts, voor of achter, tot we uiteindelijk zelfs aan de voet van dit bouwwerk (hoogste bouwwerk van België!) passeren.

Na de tussenstop, even voor Halle, gaat het weer een stukje omhoog. We zitten nu op het verste punt van de rit en keren stilaan terug langs typische Pajottenlandse dorpjes als Pepingen, Bellingen, Bogaarden, Kester.

In de buurt van Drie Egypten (Neigem) volgt nog een klimmetje, waarna we een lange afdaling krijgen tot aan de oever van de Dender in Pamel. De Denderstreek doorkruisen we verder via Liedekerke, Teralfene, Erembodegem en Wieze om zo na Dendermonde weer het Waasland te bereiken.

Zaterdag 25/05/19: Scherpenheuvel

De rit naar Scherpenheuvel staat al sinds mensenheugenis op de kalender, al werd het parcours wel al een paar keer aangepast.

Starten doen we via Temse, Puurs, Breendonk, Tisselt. In Mechelen volgen we het fietspad langs het kanaal naar Leuven. De volgwagen kan ons hier niet volgen, dus voorzie een reservebandje in je zakken om een lekke band te kunnen vervangen indien dit nodig zou zijn). In Boortmeerbeek of Haacht wacht de volgwagen ons weer op en rijden we verder via Wespelaar, Wakkerzeel, Rotselaar. In Gelrode begint het parcours licht bergop en bergaf te gaan. In de afdaling naar Rillaar zien we in de verte al de basiliek, en gauw bereiken we Scherpenheuvel. Daar heeft iedereen tijdens de middagpauze tijd om indien gewenst ook een kaarsje te gaan aansteken in het heiligdom.

Op de terugweg rijden we langst Testelt en de rand van Aarschot naar de streek van veldritkampioenen Sven Nys, Niels Albert (Baal) en Sweeck (Schriek). Tussen Keerbergen en OLV-Waver rijden we door naar Sint-Katelijne-Waver. In Duffel houden we nog een tussenstop.

Langs Rumst en Terhagen komen we in Boom, Eikevliet, Wintam, Hingene om zo in Temse weer de Schelde over te steken en langs Tielrode en Elversele een van onze langste ritten af te sluiten.

Zaterdag 8/06/19: Charlemagneroute

Het was de bedoeling dat we vorig jaar deze Ardennenrit nog eens gingen rijden, maar gezien de hittegolf die net die week ons land in de greep had, leek het toen wijzer om deze zware inspanning uit te stellen. Begin juni is de kans op een hittegolf wellicht kleiner, dus hopelijk lukt het dit jaar wel.

We vertrekken met de auto om 7 uur in Belsele, en rijden via Brussel naar Spontin (E411, afrit 19). Aan het voormalige station van Spontin starten we op de fiets en volgen grotendeels de paarse bordjes van het Circuit Charlemagne.

Na 19 km, in Celles, dalen we af naar de Lesse, waarna we de eerste grote beklimming voorgeschoteld krijgen: een klim van dik 4 kilometer waarop we ruim 180 hoogtemeters moeten overwinnen. Gelukkig volgt daarna een gelijkaardige afdaling. Daarna volgen 15 vlakke kilometers, langs de oevers van de Maas, met een passage in Dinant.

In Hastière steken we de Maas weer over en klimmen en dalen zo naar Heer-sur-Meuse, waar we weer de rivier oversteken, waarna het natuurlijk weer bergop gaat.

Qua kilometers zitten we ondertussen over halfweg, maar qua hoogteverschil nog niet, wat betekent dat je in het begin van de rit best voorzichtig start, om later niet teveel in de problemen te komen.

Onderweg passeren we Falaën, waar we zowat 15 jaar geleden eens van start gingen voor deze rit. We rijden door de wondermooie vallei van de Molignée weer naar de Maas. In Yvoir krijgen we nog een klim van 3,5 km en 170 hoogtemeters voor de wielen. Daarna volgt opnieuw een afdaling en dan komt de slotklim van Crupet naar Durnal.

De rit is met 132 km misschien niet zo lang, maar met goed 2100 meter hoogteverschil is het duidelijk dat enkel goed getrainde Trappers dit tot een goed eind zullen brengen.

Zaterdag 15/06/19: Klaversrit

Ook dit jaar organiseren onze sponsors Rita en Julien de Klaversrit voor wielertoeristen.

Om 9 uur starten de Trappers voor de lange rit van zo’n 120 km door de Zeeuwse polders. Wie liever de kortere versie van ongeveer 70 km verkiest, kan in clubverband starten om 13 uur.

De clubkas betaalt de inschrijvingskosten voor deze rit! Deelnemende Trappers betalen alleen de 50 cent voor de volgwagen.

Zaterdag 29/06/19: Muur - Bosberg

Nu het seizoen op volle gang is en iedereen weer de conditie te pakken heeft, rijden we eind juni naar Geraardsbergen.

Door wegenwerken en kermis tussen Sint-Anna en Zele vertrekken we niet langs daar, maar via Lokeren. Langs Heiende en Overmere komen we in Uitbergen aan de brug over de Schelde op het vertrouwde parcours.

Van Wichelen rijden we langs de gekende weg naar Wanzele, Erpe, Vlierzele. De Diepestraat in Sint-Lievens-Houtem richting Herzele vergeten velen wellicht, maar hier gaat het toch al eens ruim een kilometer goed omhoog. Waar tot dan toe nog volop gepraat wordt in de groep, vallen hier de gesprekken stil en maken plaats voor gehijg.

Na de afdaling langs de molen in Herzele klimt het weer stilletjes naar Woubrechtegem. Van Sint-Lievens-Esse duiken we naar Steenhuize-Wijnhuize. Op het knikje van de Gapenberg zien we in de verte voor het eerst Geraardsbergen opdoemen. Daar komen we na een ommetje via Schendelbeke. In de Abdijstraat is het ieder voor zich richting Kapelmuur. In de afdaling naar Atembeke ontstaat meestal spontaan groepjesvorming. Die groepjes vallen dan al snel weer uit elkaar zodra de macadambaan naar de Bosberg begint op te lopen. Na het rotstuk kasseien van de Bosberg is de tussenstop op de top welkom.

De terugweg gaat via Zandbergen, Appelterre, Outer. Op weg naar Heldergem gaat het nog een keer pittig bergop. Daarna fietsen we verder via Aaigem, Mere, Erpe, Erondegem, Lede, Schoonaarde. Wie zin heeft kan daarna langs de Scheldedijk nog een stukje koersen langs de Waterhoek en Avermaat tot aan de baan Zele-Dendermonde. Via Waasmunster komen we na 132 km weer in Belsele.

Zaterdag 6/07/19: Groentestreekroute (nieuw)

Nog een nieuwkomer op de Trapperskalender is de volledig vlakke Groentestreekroute. Ook deze rit is gebaseerd op een toeristische autoroute, al is die ondertussen niet meer onderhouden en zijn de bordjes verdwenen. De Groentestreek is de ruime omgeving van Mechelen en Sint-Katelijne-Waver. Waar bij ons op de akkers vooral graangewassen geteeld worden, worden in die streek de akkers vaak gebruikt voor het telen van groenten. De Mechelse bloemkool is één van de bekendste produkten, net als de asperges, maar ook andere koolsoorten, sla en groenten worden hier geoogst en verhandeld op de veiling van Sint-Katelijne-Waver.

We vertrekken over de Temsebrug, en volgen eerst nog een stuk van de vernieuwde Scheldelandroute dat we in het voorjaar niet meenamen. Via Bornem, Hingene en Eikevliet steken we in Boom de Rupel over.

We rijden naar Niel, langs de voormalige baksteenfabrieken. Van Reet gaat het naar Waarloos, Walem, Sint-Katelijne-Waver, Onze-Lieve-Vrouw-Waver en Putte. Daar keren we stilaan terug richting Bonheiden, Rijmenam en Mechelen, waar we opnieuw inpikken op de Scheldelandroute.

We fietsen nu verder door de velden van Hombeek, Leest, Heindonk, Willebroek, Blaasveld, Tisselt. Langs Kapelle-op-den-bos gaat het verder naar Sint-Jozef, Lippelo, Opdorp en Buggenhout.

We komen weer thuis via Dendermonde, Grembergen, Zogge en Waasmunster.

Zeker bij goed weer verwachten we iedereen massaal op post om relatief dicht bij huis een minder bekende streek te ontdekken.

Zaterdag 20/07/19: Sint-Laureins

Een zeer gesmaakte rit, met daarbij een groot aantal deelnemers uit de b-groep, was vorig seizoen de rit naar Sint-Laureins. Al bij thuiskomst in Belsele klonk de vraag om deze rit te herhalen, wat we graag doen.

We vertrekken langs Stekene voor een heel eind door de Nederlandse polder (Nieuwemolen, Zuiddorpe, Westdorpe). In Sas-van-Gent steken we het kanaal Gent-Terneuzen over, hopelijk zonder tijdverlies wegens een openstaande brug.

Bovenop de dijk tussen Boekhoute en Philippine rijden we naar Watervliet. In deze open vlakte kan de wind hard waaien! Langs Waterland-Oudeman, Sint-Jan-in-Eremo en Sint-Margriete bereiken we Sint-Laureins. De tussenstop is nog een tiental kilometer verder, in het volgende dorp voorzien: Kaprijke.

Na de rust rijden we langs Bassevelde, Ertvelde en Kluizen over het groene dorpsplein van Doornzele naar de veerpont die ons weer over het Kanaal Gent-Terneuzen aan wal zet in Sint-Kruis-Winkel. Langs Zaffelare, Eksaarde en Sinaai gaat het dan in rechte lijn naar Belsele.

Zaterdag 27/07/19: Brabantrit (nieuw)

Nog een volledig nieuwe Trappersrit, waarbij we met de auto vertrekken in Belsele om half 8, heeft de naam Brabantrit gekregen. Geen gerecycleerde auto- of bordjesroute deze keer, maar een volledig zelf uitgetekende rit, alweer met de bedoeling een streek te verkennen die niet zo vaak aan bod komt tijdens de gewone Trappersritten.

We parkeren de wagens op de top van de Muur van Geraardsbergen. Starten aan de Dender en meteen met koude spieren de Muur omhoog knallen, leek ons geen goed idee. Vermits we op de top starten, gaan de eerste kilometers bergaf.

Het eerste deel van de rit situeert zich in het mooie, golvende Pajottenland: Moerbeke, Galmaarden, Tollembeek, Vollezele, Kester, Herfelingen. In de buurt van Halle verlaten we even de kleine wegjes, want er zijn nu eenmaal niet zoveel mogelijkheden om enkele spoorwegen, autostrades en de Zenne te passeren.

In Lembeek verlaten we de Zennevallei en moeten we stilaan beginnen klimmen. In Dworp krijgen we de bekende Bruineput voorgeschoteld, bekend uit de (vroegere) Brabantse Pijl.

Langs Beersel en Linkebeek bereiken we het Zoniënwoud, dat we los doorheen rijden naar Groenendaal. We komen nu in de Druivenstreek, met Hoeilaart en Overijse als bekende plaatsen. Hier situeert zich sinds enkele jaren ook de finale van de Brabantse Pijl, waarvan we enkele hellingen opzoeken: Schavei, IJskelderlaan, en de Koxberg in Huldenberg.

In Terlanen zitten we op het verste punt van de rit en keren we terug in westelijke richting. Na Tombeek en Maleizen komen we nu in Waals-Brabant voor het grootste deel van de terugtocht, te beginnen in La Hulpe.

Tussen Waterloo en Braine l’Alleud zien we in de verte misschien wel de Leeuw van Waterloo staan.

Het blijft de hele tijd op en af gaan, via Ittre en Virginal-Samme naar Rebecq. Steenkerque en Hoves klinken Vlaams, maar we fietsen nog altijd in Waals-Brabant, in de buurt van Enghien. Langs Bassilly en Deux-Acren komen we weer in Geraardsbergen, waar we niet langs de traditionele Vesten of Abdijstraat toekomen, maar via een ander verrassend klimmetje vlak voor de kasseien van de Muur uitkomen.

Een pittige rit (1750 meter hoogteverschil op 165 km), met mooie landschappen en veel onbekende wegen die zeker de moeite waard zijn!

Zaterdag 10/08/19: Wambeek

Deze middellange rit tot aan de rand van Brussel staat al verschillende jaren op het programma. Het parcours is overwegend vlak, met slechts enkele licht hellende stukken die voor iedereen perfect haalbaar zijn. De enige wijziging die dit jaar aan het parcours is aangebracht, is de nieuwe stopplaats in Ossel. Zeker bij goed weer zoals vorig jaar, zitten we daar veel beter, op een zonnig terras tegenover de kerk, in plaats van het kil, gesloten achterafzaaltje in Brussegem van vroeger.

De rit gaat via Hamme en Moerzeke over de nieuwe fietssnelweg naar de Vlassenbroekbrug in Dendermonde (de volgwagen rijdt even een paar kilometer apart hier).

Daarna vervolgen wij de weg langs Sint-Gillis-Dendermonde, de rand van Lebbeke (Heizijde), Nijverseel, Baardegem, Meldert, Affligem. Hier krijgen we opnieuw het klimmetje van de Gootberg/Eksterenberg en de afdaling naar Essene. Daar maken we een lus naar Lombeek, waar wij de fietsersbrug over de E40 nemen, en de volgwagen rondrijdt langs de lichten op de verkeerswisselaar.

Vanaf hier glooit het parcours licht, langs Wambeek, richting Schepdaal. Dan dalen we links richting Sint-Martens-Bodegem. We steken opnieuw de E40 over, waarna Vrijthout het belangrijkste klimmetje van de dag volgt, richting Asse. We rijden niet naar het centrum van Asse, maar wel naar Walfergem en Kobbegem. In Ossel nemen we zoals gezegd de tussenstop en vervolgens gaan we verder naar Meusegem, Imde, Wolvertem, Sint-Brixius-Rode, Nieuwenrode. In Klein-Brabant komen we langs Sint-Jozef en gaat het langs landelijke wegen voort tussen Lippelo en Liezele richting Oppuurs en Branst om in Temse de Schelde over te steken. In Tielrode klimmen we langs de Ruisstraat naar de Kettermuit en komen Belsele binnen langs de Weverstraat.

Zaterdag 17/08/19: Damme (nieuw)

Deze nieuwe lange rit bouwden we op basis van de rit in Watervliet richting Cadzand, die we twee jaar geleden reden. Deze keer kiezen we ervoor om vanuit Belsele te vertrekken met de fiets.

Via Sinaai rijden we in rechte lijn langs Eksaarde en Hyfte naar Oostakker, waar we met de overzet het kanaal Gent-Terneuzen oversteken. Vervolgens fietsen we langs Evergem en Sleidinge naar Waarschoot, deelgemeente van de nieuwe fusiegemeente Lievegem. We rijden nu het Meetjesland binnen langs Lembeke, in een boog om Eeklo naar Sint-Laureins. Langs de met bomen afgezoomde vaart gaan we naar Moerkerke voor de eerste tussenstop. Daarna rijden we naar Vivenkapelle tot Sint-Kruis. Een kronkelend baantje brengt ons daarna in het toeristische Damme, waar we langs de bekende Damsevaart fietsen, tussen de typische populieren die langs de oevers staan. In Oostkerke verlaten we de vaart en rijden langs kleine veldbaantjes naar Sluis. In de typische Nederlandse polders fietsen we dan naar Oostburg, Waterlandkerkje, IJzendijke en Biervliet, waar we een tweede tussenstop plannen. Richting Philippine rijden we naar Sluiskil (de volgwagen moet even een omweg maken). In Axel kennen we de gebruikelijke weg naar huis langs de Bourgondiër, Speelhof, Stekene.

175 vlakke kilometers, ideaal als voorbereiding voor de tweedaagse in Friesland een week later.

Zaterdag 7/09/19: Berendries

Nog 1 keer recht op de pedalen staan voor het eind van het seizoen. De rit naar de Berendries is ook al lang een Trappersklassieker.

Starten doen we langs Waasmunster naar Lokeren, Oudenbos, Laarne, Melle. In Lemberge begint het parcours lichtjes te golven, terwijl we verder rijden naar Landskouter, Moortsele, Scheldewindeke, Balegem. We komen een eerste keer in Zottegem. In Sint-Goriks-Oudenhove vertrekken de eersten op de klim van de Kortendries, om langs Michelbeke de Berendries te bereiken, waar iedereen weer opgewacht wordt op de top om samen langs Erwetegem weer in Zottegem te komen. Tegenover het station houden we halt voor een pauze.

Bij het vertrek daar volgt meteen de Grotenberg, richting Herzele. Via Ressegem gaat het dan naar Aaigem, Mere, Erpe, Lede en de gekende terugweg langs de Schelde vanaf Schoonaardebrug.