Groep1
datum uur km punten
za 30/03/24 13:00 Saeftinge GPS 73 1
zo 31/03/24 9:00 Trappers groeten RVV GPS 56 1
ma 1/04/24 9:00 Zaffelare GPS 70 1
 
Groep2
datum uur km punten
za 30/03/24 13:00 Graauw (kort) GPS RW 59 1
zo 31/03/24 9:00 Oefenrit (te bepalen) RW 60 1
ma 1/04/24 9:00 Visputten (kort) GPS JVH 59 1
 

Klik op 'GPS' om de route op Plotaroute te bekijken en downloaden. Afwijkingen zijn steeds mogelijk. Volg de aanwijzingen van de kopmannen.

Zondag 31 maart 2024: Belseelse Trappers groeten RVV

Na een uurtje minder slaap (vergeet niet dat zondag de zomertijd begint!) starten om 10 uur in Antwerpen de profs in de 108ste Ronde Van Vlaanderen. Sinds vorig jaar wisselen Brugge en Antwerpen elkaar af als startplaats voor dit wielermonument. De renners rijden door onze streek en daarom gaan we in groep dit spektakel bekijken.
We vertrekken in groep om 9 uur in Belsele met alle leden van zowel de a-groep als de b-groep die de renners willen toejuichen. Het tempo wordt aangepast zodat iedereen meekan.
De rit gaat van Stekene langs de parallelweg tot Vrasene. Wie wil kan dit stuk in vrije snelheid rijden. Daarna rijden we gegroepeerd van Vrasene naar Beveren en Haasdonk. Via de Veldstraat in Velle rijden we naar Temse. Aan het kruispunt Doornstraat/Gasthuisstraat/N16 wachten we op de passage van de koers. Daarna fietsen we via Tielrode naar de Duivenhoek in Elversele, waar we de wielerkaravaan een tweede keer kunnen zien. De renners rijden in de tunnel onder het kruispunt, dus gaan we even richting Kettermuit of Mirabrug. Wanneer de renners over de Durme verdwijnen, keren wij langs Waasmunster weer naar Belsele terug.
Wie niet geïnteresseerd is om de passage van de koers te zien, kan een alternatieve oefenrit rijden. Ook in deze oefenrit zijn Trappers van beide groepen welkom en zal rekening gehouden worden met iedereen voor het tempo.

Tussenstand clubkampioenschap 2024

De eerste tussenstand in het clubkampioenschap 2024 is berekend.
Bij de heren hebben nog 5 Trappers het maximum van de punten. Nog 2 anderen hebben eveneens nog geen rit gemist, maar waren afwezig op de startvergadering en missen dus die 2 punten.
Bij de dames staan Alice en Christel op kop. Zij hebben niet meer het maximum van de punten omdat ze al eens een rit misten. Marijke miste nog geen rit, maar was niet op de startvergadering en volgt zo op 1 punt, samen met nog 4 anderen.

Koen De Smet, een van onze leden, neemt komende zomer deel aan een wielertoeristenevenement in Frankrijk. Misschien zijn er bij de Trappers wel mensen die interesse hebben om samen deel te nemen?

Beste Trappers,
Deze zomer neem ik, in de week van 20 tot 28 juli, voor de tweede keer, deel aan de Semaine Fédérale de Cyclotourisme. Dit jaar gaat dit evenement door in Roanne (Frankrijk, ong 720 km ten zuiden van Belsele).
Dit is jaarlijks de grootste bijeenkomst van wielertoeristen in Europa. Elke dag is er keuze tussen vier bewegwijzerde rondritten (naar keuze tussen de 50 tot 125 km) . Elke dag in een andere richting. Iedereen vertrekt op het uur dat hij/zij zelf wil en rijdt aan eigen tempo. Er zijn pic-nic mogelijkheden en stops mogelijk onderweg. Tegen het einde vd week heb je de volledige streek gezien.
Inschrijven kost ong. 40 euro, overnachten op een camping of bij bewoners (allemaal geregeld voor jou door de organisatie) kost ong. 20 euro per nacht. Optioneel kan je ook maaltijden boeken,enz...
De organisatie is uitstekend!

Alle info en een overzicht van de dagelijkse ritten kan je vinden op deze website.
Mocht je ook interesse hebben om deel te nemen mail mij op koen.desmet@olvp.be
Opgelet: deze activiteit staat volledig los van de Belseelse Trappers vzw

Met sportieve groet

Koen De Smet
Modernadreef nr 42
9100 Sint-Niklaas

Programma 2024 online

Op de startvergadering werd de rittenkalender voor 2024 voorgesteld. Deze is nu ook op de website te bekijken of af te printen.
De basis blijven onze oefenritten op zondagmorgen, voor beide groepen apart, maar na evaluatie van de voorbije jaren is er een kleine aanpassing gebeurd aan de opbouw van het programma voor de zaterdagen.
Tot nu wisselden we de ritten af met de ene week een rit tot 100 km (1 punt), de week daarna een rit tot 149 km (2 punten), dan een rit van meer dan 150 km (3 punten) en daarna weer opnieuw 1 punt, enz.
De langere ritten kenden de laatste jaren om diverse redenen een steeds kleiner aantal deelnemers (we hadden ook veel pech met het weer). De vraag om meer kortere ritten op zaterdag groeide. Er is al enkele jaren op zaterdag ook altijd een gewone oefenrit is in de namiddag, maar omdat zowel leden van de a-groep als de b-groep hieraan deelnemen, voelt niet iedereen zich hier comfortabel bij.
Daarom passen we het zaterdagschema nu aan zodat er maar om de 2 weken een grote rit is, in plaats van 2 keer op 3 weken. Hett schema wordt dus: een rit van 1 punt, dan een van 2 punten, dan weer een van 1 punt, en dan een van 3. Over een seizoen zijn er zo dus ongeveer 6 dagritten minder.
Een andere praktische aanpassing is dat er ongeveer 1 weekend per maand maar 1 volgwagen zal zijn op zaterdag en zondag. Het is niet makkelijk om steeds 2 chauffeurs te vinden, en op deze manier willen we vermijden dat steeds dezelfde personen zich moeten opofferen om met de auto te rijden terwijl ze ook zelf liever fietsen.
Beide groepen zullen apart, maar wel dezelfde rit rijden, elk op hun eigen snelheid. De ene volgwagen blijft bij de achterste groep. Wie pech heeft in de eerste groep, kan alsnog geholpen worden door de volgwagen die met de andere groep hoogstens een tiental minuten later zal passeren.

Lidmaatschap 2024

De toetredingsvoorwaarden voor aansluiting bij de Belseelse Trappers in 2024 blijven hetzelfde als de vorige jaren. Het reglement, de privacyregels en het bedrag van het lidgeld blijven ongewijzigd.
Vul het Toetredingsformulier 2024 in en geef het af aan een bestuurslid of scan en mail het naar het bestuur en schrijf het lidgeld over naar de clubrekening voor de startrit op 25 februari.

Praktische afspraken

Bij de start van een nieuw seizoen herhalen we graag nog eens enkele praktische afspraken zodat we vlot en veilig op weg kunnen. ...
* Vanzelfsprekend worden alle clubritten in de nieuwe groen-zwarte clubkledij gereden. De oude clubkledij kan je nog dragen buiten clubverband, maar niet meer tijdens de clubritten. Wie niet in orde is met de kledij zal geen punten verdienen voor het clubkampioenschap.
* Kom tijdig naar het clublokaal om de startlijst te ondertekenen. De inschrijvingen worden afgesloten 5 minuten voor het startuur, zodat de volgwagenchauffeurs tijdig bij de volgwagen zijn en direct kunnen aansluiten bij de groep na de start.
Bij het ondertekenen vragen we vanaf volgende week opnieuw 50 cent inschrijvingsgeld voor de onkosten van volgwagens en chauffeurs. De voorbij 2 jaren hebben we deze bijdrage kwijtgescholden ter compensatie van het beperkte programma, maar nu alles hopelijk weer normaal zal kunnen doorgaan, zien wij ons verplicht weer een kleine bijdrage te voor de onkosten aan te rekenen. Een halve euro is niet veel, maar bij gemiddeld 3000 ritten per seizoen betekent dit 1500 euro voor de clubkas, toch een niet te verwaarlozen som. Wij rekenen op jullie begrip.
* Een jaarlijks terugkerende opmerking is de richtsnelheid. Bij deze nog maar eens een oproep om de snelheid na te leven. Sneller is zeker niet altijd en voor iedereen beter. Integendeel. De richtsnelheid voor de a-groep is MAXIMAAL 30 km/u, voor de b-groep streven we naar maximum 27 km/u. Dit is de rijsnelheid, niet de gemiddelde snelheid, want om een dergelijk gemiddelde te halen zou je zeker 4-5 km/u sneller moeten rijden, rekening houdende met vertragen in de bochten, voorrang, enz.
Wie toch wat meer inspanning wil, is van harte welkom om af en toe een stukje kopwerk te verrichten. Studies hebben al genoeg bewezen dat de bescherming van een peloton 30 tot 40 % voordeel oplevert. Dus als je niet moe genoeg bent wanneer we weer in Belsele zijn, dan neem je volgende keer maar eens een stukje kopwerk op jou. Zeker voor de b-ritten op zaterdag zijn we op zoek naar mensen die deze taak af en toe op zich willen nemen. Nogmaals: het is niet de bedoeling zo de snelheid op te drijven! Hou je aan de richtsnelheid. De andere leden zullen je inspanning zeker waarderen.
En wie toch sneller wil rijden dan de aangeraden 30 km/u heeft daarvoor nog altijd de stukken vrije snelheid. In elke oefenrit zit bijna 20 km waar je kan rijden zo snel je wil. Hou ook hier steeds rekening met de verkeersregels en andere weggebruikers en hou het veilig. Er is niets te verdienen in een stuk vrije snelheid, maar bij een ongeval is veel meer te verliezen! Wacht op de afgesproken eindpunten tot de groep er is, maak plaats en sluit voorzichtig weer aan.
* De volgwagens hebben enkele reservewielen bij om onderweg mensen met platte band (of spaakbreuk) snel weer op weg te helpen. Is dit het geval, dan wacht de hele groep tot het wiel verwisseld is, waarna we weer samen verder kunnen fietsen. Opgelet: de reservewielen zijn klassieke wielen voor velgremmen. Er is nog steeds geen consensus op het vlak van schrijfremmen, zodat de club deze voorlopig nog niet zal aankopen. Er zijn verschillende diameters van remschijven die onderling niet compatibel zijn. Daarnaast zijn er ook verschillende keuzes op het vlak van assen (klassieke snelsluiting, steekassen, met ook daar nog verschillende maten). De club kan helaas niet op maat van iedereen geschikte reservewielen aankopen. Wanneer iemand met schijfremmen pech heeft, zal de groep NIET wachten. De pechvogel heeft de keuze om ter plaatse zelf de band te vervangen, dan de fiets in de volgwagen te steken, waarna de volgwagen de groep inhaalt en de pechvogel weer kan aansluiten. De andere keuze is direct in de volgwagen kruipen en bij de aankomst in Belsele (of de middagstop tijdens lange ritten) de herstelling uit te voeren.

Bestelling kledij

Bij de start van het seizoen is er opnieuw gelegenheid om kledij te bestellen die niet tot het standaardpakket behoort. Wil je een extra truitje zonder mouwen, een paar arm-of beenstukken, regenjasje, ... bezorg ons dan je bestelling tegen eind maart. Begin april geven we de bestellingen door aan onze fabrikant, zodat deze in de loop van mei kunnen geleverd worden.
Voor wie het niet vernam op de startvergadering hebben we nog een nieuwtje over onze kledingfabrikant. Om legale redenen zijn ze van naam veranderd: Cycler heet voortaan Bycler. Dit heeft verder geen gevolgen voor ons. De prijzen, modellen en andere voorwaarden blijven behouden zoals ze werden afgesproken.

Seizoensstart 2024: persartikel

Op de website van HLN.be verscheen de woensdag na de seizoensstart een artikel met de groepsfoto.

Trappersweekend 2024 naar Kortrijk (31/8 en 1/9)

We leggen de laatste hand aan de voorbereidingen voor ons Trappersweekend. Van zodra we afspraken geregeld zijn voor het avondmaal en de middagstops tijdens de ritten, krijgen jullie alle info en starten de inschrijvingen. Het Trappersweekend brengt ons dit jaar naar Kortrijk op zaterdag 31 augustus en zondag 1 september. Net als vorig jaar vertrekken we in Belsele en maken we de verplaatsing met de fiets.

Buienradar

Kijk hier of de volgende rit droog blijft:

Mailinglijst Belseelse Trappers

Regelmatig verstuurt het bestuur belangrijke berichten via een mailinglijst in Google Groups naar alle leden van de Belseelse Trappers. Als je denkt of merkt dat jij deze berichten niet ontvangt, dan is jouw mailadres wellicht niet opgenomen in die lijst, of zit je er nog in met een oud adres. Stuur dan een mailtje naar bestuur@trappers.be zodat we dit kunnen rechtzetten en je voortaan weer automatisch op de hoogte blijft wanneer we een mail versturen.

Ook als je niet in de lijst bent opgenomen, of een mail van het bestuur verwijderd hebt, dan kan je die nog steeds online lezen op Google Groups.

Sponsors